Stockfish vs. Lc0

Alpha Zeron ”pikkusisko” Leela Chess Zero (Lc0) on saatavilla myös kotikäyttäjille. Ohjelman voi ladata projektin nettisivuilta. Käyttäjän tulee ladata sekä ”engine” että ”network” (neuroverkko), jonka jälkeen enginen asennus omaan shakkiohjelmaan käy samaan tapaan kuin esimerkiksi Stockfishin. Lc0 käyttää tietokoneen CPU:n (prosessorin) sijasta GPU:ta (näytönohjaimen grafiikkaprosessoria) laskentaan.

Päätimme laittaa Stockfishin ja Lc0:n vastakkain EtVaSin piireissä suosiotaan kasvattavassa ”siirto päivässä” pelimuodossa. Molemmille engineille on tarjolla suhteellisen tehokasta rautaa (Intel I7-7700k @ 4,5 GHz, Nvidia GTX 1080 OC 8Gb sekä 16GB keskusmuistia). Tällä kokoonpanolla Stockfish laskee noin 10 miljoonaa asemaa sekunnissa, eli vuorokauden aikana ehditään pohtia vajaat tuhat miljardia asemaa. Lc0 yltää ”vaivaiseen” 5-10 tuhanteen asemaan sekunnissa, joten sen täytyy luottaa ”tekoälyn” voimaan asemien paremmassa arvioinnissa. Käytössä ei ole avauskirjastoja eikä loppupelitietokantaa, joten koneet ovat täysin omillaan. Käytännössä peli toteutetaan niin että annetaan kummankin ohjelman miettiä vuorollaan noin 24 tuntia per siirto, ja valitaan sen jälkeen koneen ykkösvaihtoehto. Raati voi valita seuraavan siirron myös nopeammin mikäli on selvää että koneella on vain yksi järkevä vaihtoehto.

Jotta päästään reippaasti vauhtiin, raati valitsi ensimmäiseen peliin avaukseksi kerholla viime aikoina kiinnostusta herättäneen Semi-Slaavin Anti-Moskova -muunnelman 9 ensimmäistä siirtoa. Koneet päästetään ”irti” siirrosta 10. alkaen. Pelin etenemistä päivitetään tähän alle.

Stockfish 10 – Leela Chess Zero
7.3.2019
24h per siirto

    1. d4   d5
    2. c4   c6
    3. Rf3   Rf6
    4. Rc3   e6
    5. Lg5   h6
    6. Lh4   dxc4
    7. e4   g5
    8. Lg3   b5
    9. Le2   Lb7

      Lc0 1
      Game on! Tässä tutussa asemassa mustalla on sotilas enemmän mutta valkean kehitysetu ja mustan lukuisat asemalliset heikkoudet lupaavat aina vauhdikasta peliä.
    10. 0-0   Rbd7
    11. Re5   Lg7

      Lc0 2
      Muutaman luontevan siirron jälkeen on tultu kriittiseen tienhaaraan: valkea voi lyödä ratsullaan joko d7:ään tai f7:ään. Erityisesti uhraus Rxf7!? johtaa erittäin mielenkiintoiseen peliin jossa ei ole tapana laskea materiaalia vaan aktiivisuus ratkaisee. Vai löytääkö SF kenties täysin uuden tavan jatkaa peliä valkeilla?
    12. Rxd7   Rxd7
    13. Ld6   a6
    14. e5   c5
    15. Lh5   Lf8

      Lc0 3
      Asema valkean 15. siirron jälkeen. Siirron 15. Lh5 vaihtoehtona oli d5, joka lähes pakottavan jatkon Rxe5, dxe6, Rd3, exf7+, Kxf7, Lxd3, cxd3, Dxd3 jälkeen johtaa (koneiden maailmassa) tasa-asemaan (0.00). Tämän sijasta valittiin pelijatko, joka myös on SF:n arvion mukaan 0.00, mutta ainakin raadin näkökulmasta vähemmän tutkittu jatko.
    16. Lxf8   Rxf8
    17. dxc5   Dxd1
    18. Taxd1   Td8

      Lc0 4
      Asema valkean 18. siirron jälkeen. Muutamien vaihtojen jälkeen asema rauhoittuu hetkeksi, mutta peli on vielä hyvin avoin. Valkea (SF) saa d-linjan haltuunsa, ja sen upseerit ovat hieman paremmin pelissä. Toisaalta valkean c5-sotilas on hieman kömpelö ja musta pääsee pian painostamaan sitä.
    19. f4   (Lco mietti)

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s