Tehtäviä

Tällä sivulla julkaistaan silloin tällöin mielenkiintoisia shakkitehtäviä kävijöiden pohdittavaksi. Vastauksia ei julkaista tällä sivulla, jotta mielenkiinto säilyy myös uusille kävijöille. Omia ratkaisuja voi tulla esittelemään vaikkapa EtVaSin kerhoiltaan torstaisin klo 18 alkaen. Vinkkejä ja vastauksia saattaa kuitenkin löytää EtVaSin Facebook sivulta.

Tehtäviä on usean tyyppisiä, sekä perinteisiä ”matti kolmessa siirrossa”, että myös hyvin eri tyyppisiä tehtäviä jotka vaativat hieman enemmän luovaa ajattelua. Tehtävissä on yleensä vain yksi ratkaisu, joten kannattaa varmistua kaikista yksityiskohdista ja eliminoida vaihtoehtoiset ratkaisut.

Tehtävä 13: Paluu kesälomilta

Syyskauden alkaessa aloitetaan taas yksinkertaisella perustehtävällä.

Neljän siirron matti.

Tehtävä 13

(Tehtävän laatija nimimerkki ”jwg1977”)

Tehtävä 12: Yksinkertainen loppupeli?

Materiaalin väheneminen ei tarkoita pelin muuttumisesta yksinkertaisemmaksi tai helpommaksi. Jokainen asema on täynnä mahdollisuuksia, jotka taitava pelaaja osaa löytää ja käyttää edukseen.

Viikonlopun EtVaS-turnauksessa eräs pelaajistamme kohtasi erittäin vahvan vastustajan, ja onnistui hyvän taistelun jälkeen pääsemään sotilasloppupeliin, jonka vahva mestari oletti olevan hänelle voitollinen. Valkeilla pelaava haastajamme haistoi mahdollisuuden tasapeliin, mutta ei onnistunut aikapulassa löytämään oikeita siirtoja. Miten peli olisi pitänyt viimeistellä?

Valkean siirto.

Tehtävä 12

Tehtävä 11: Haastetta kokeneemmillekin

Palataan jälleen perinteisten tehtävien pariin. Tässä tehtävässä valkealla on huomattava materiaaliylivoima, mutta haasteena on mustan a-sotilas joka uhkaa korottua. Miten valkean tulisi jatkaa peliä?

Valkea alkaa ja voittaa.

Tehtävä 11

(Tehtävän laatija: Leonid Kubbel, 1922)

Tehtävä 10: Mahdoton matti?

Kerhoillassa nähtiin eräänä iltana taas varsin erikoinen peli joka päättyi jo ennen kuin ehti kunnolla alkaakaan. Jo viidennellä siirrollaan musta tarttui torniinsa, siirsi sen tyhjänä olevaan h1-ruutuun ja julisti valkean matitetuksi. Valkea kuitenkin tunnusti olleensa juonessa mukana ja hieman auttaneensa mustaa, joten aivan pakottavasta siirtosarjasta ei ollut kysymys.

Peli päättyy siirtoon 5. … Th1X. Miten peli meni?

Selvyyden vuoksi korostettakoon vielä että viimeinen siirto ei ole lyönti eikä korotus, ja että tehtävään on olemassa vain yksi täsmällinen ja yksiselitteinen vastaus.

Tehtävä 10

Tehtävä 9: Auta Stockfishiä!

Tämän tehtävän ratkaisu kannattaa aloittaa antamalla se Stockfishin (tai Lc0:n, Komodon tai muun) ratkaistavaksi. Jos ja kun et saa apuja koneelta, on aika itse yrittää ratkaista tehtävä perinteisin keinoin.

Valkea alkaa ja tekee matin 7 siirrossa.

Tehtävä 9

(Tehtävän laatija: Vladimir Nikitin, 1984)

Tehtävä 8: Hallituksen vastavoima?

Tässä tehtävässä valkean täytyy tehdä mustasta matti, mutta yhdellä erikoissäännöllä: valkean torni saa tehdä vain yhden siirron.

Tehtävä 8

Tehtävä 7: Pysäytä karkulaiset

Musta on omasta mielestään onnistunut pääsemään loistavaan loppupeliin, jossa voitto häämöttää vapaasotilaiden korottumisen jälkeen. Valkea ei vielä ole vakuuttunut mustan aikeista, vaan päättää katsoa pelin loppuun asti. Mikä sai valkean uskomaan mahdollisuuksiinsa?

Valkean siirto.

Tehtävä 7

(Alkuperäinen tehtävä R. Réti, 1928)

Tehtävä 6: Pysäytä karkulainen

Musta uhkaa korottaa b-sotilaansa. Valkea haaveilee kuitenkin edelleen pelin voitosta, mutta tornin uhraaminen sotilaaseen ei käy päinsä ja lähetinkin on vaikea ehtiä pysäyttämään sotilasta. Mikä avuksi?

Valkea alkaa ja voittaa.

Tehtävä 6

Tehtävä 5: Kilpajuoksu

Tässä tehtävässä molemmilla pelaajilla on haaveita sotilaiden korottamisesta ja pelin voittamisesta. Valkea on kuitenkin siirtovuorossa, ja hänellä on voittava jatko löydettävänään.

Valkea alkaa ja voittaa.

Tehtävä 5

Tehtävä 4: Miten peli menikään?

Kerhon pikkujouluissa pelattiin kerran varsin kummallinen, joskin aivan sääntöjen mukainen peli. Myöhemmin kun sitä muisteltiin, ainoa varma muistikuva oli että viimeinen siirto oli 7. Ka3X.

Miten peli meni?

Tehtävä 4

Ongelman ratkaisua saattaa helpottaa tieto, että on olemassa vain yksi täsmällinen vastaus, eli jokainen siirto on yksiselitteisesti määriteltävissä.

(Tehtävän laatija: Stuart Rachels)

Tehtävä 3: Tehokas viimeistely

Tässä perinteisessä tehtävässä valkea alkaa ja tekee mustasta matin kolmessa siirrossa.

tehtävä 3

Tehtävä 2: Toinen mahdollisuus

Valkeilla pelaava nuori tähti missasi juuri kerhoillassa elämänsä tilaisuuden napata voitto vanhasta mestarista. Vanha mestari oli kuitenkin reilulla tuulella ja antoi nuorelle tähdelle toisen mahdollisuuden.

Tehtävässä valkea ottaa takaisin viimeisen siirtonsa ja tekee matin yhdellä siirrolla.

tehtävä 2

Tehtävä 1: Missä kuningas?

Kesken kiihkeän pikapelin, valkean kuningas putosi yllättäen laudalta. Missä ruudussa kuningas oli? Mitkä olivat pelin neljä edellistä puolisiirtoa?

tehtävä 1