Loppupelien koukeroita – torni + lähetti vs. torni

Batumin shakkiolympialaisten kolmannella kierroksella kaksi viimeisestä kolmesta käynnissä olevasta pelistä päätyi tilanteeseen jossa toisella pelaajalla oli torni ja lähetti vastustajan tornia vastaan. Tilastojen mukaan kaikista mahdollisista asemista 40% on voittavia ja 60% tasapelejä (lähde: wikipedia), joten voittoa kannattaa yrittää tavoitella.

Yksi peleistä päätyi alla olevaan asemaan, jossa mustan siirtovuoro. Pelissä musta ei onnistunut löytämään voittavaa jatkoa, vaan peli päättyi 50 siirron jälkeen tasan. Tässä kuitenkin yksi mahdollinen tapa hoitaa piste kotiin.

RB-R loppupeli 1

  1. …   Tb2
    Musta pelaa torninsa ”lähetin suojaamaan ruutuun”, ja valkean paras jatko on estää matti tornilla. Ka3 siirtoa seuraisi Tb1, Th2, Tb6, Ka2, Ta6+, Kb1, Ta1+, Kc2, Ra2+ ja valkean torni putoaa.
  2. Th3   Lf2!RB-R loppupeli 2Ensimmäinen ei-niin-ilmeinen siirto: musta asettaa valkean siirtopakkoon ja estää samalla shakin h4:stä. Valkean on paras pitää torni 3. rivillä. Ka3 johtaisi nopeampaan mattiin Te2 jälkeen (Te2, Ka4, Te7, Th5, Le1, Ka3, Te2 ja valkea ei voi järkevästi estää uhkausta Lb4+, Ka4, Ta2X). Ta3 puolestaan häviäisi välittömästi Tb7 jälkeen.
  3. Tf3   Lc5
  4. Tf4+   Ld4RB-R loppupeli 3Musta uhkasi mattia alkaen Ta2+, joten valkean oli pakotettava shakilla mustan lähetti pois c5 ruudusta. Nyt musta uhkaa jälleen mattia Ta2:lla. Valkean on jälleen palattava tornilla 3. riville, sillä Ka3, Tb1 jälkeen peli on selvä.
  5. Tf3   Tb4+
  6. Ka3   Tb6
    Jos 6. Ka5 niin Tb7 voittaa välittömästi.
  7. Ka2   Tb2+RB-R loppupeli 4
    Nyt on selvää että valkean kuninkaan on palattava a3:een, sillä Ka1 jälkeen paljastusshakki voittaa valkean tornin. Mutta miten jatkaa siitä eteenpäin?
  8. Ka3   Te2!RB-R loppupeli 5
    Toinen ei-niin-ilmeinen tornin siirto on ainoa tapa edistyä pelissä! Musta uhkaa nyt Lc5+, Ka4, Ta2+, Ta3, Txa3X, joten valkean jatko on pakotettu. Mikäli valkea pelaisi tässä Ka4, voittaa musta helposti Le3 jälkeen.
  9. Tf4   Te1!RB-R loppupeli 6
    Nyt peli on selvä, sillä musta uhkaa mattia Ta1:llä. Valkean torni ei pääse väliin koska lähetti suojaa kriittisen f2-ruudun.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s